تبلیغات
تغذیه سالم - پروبیوتیکها ,کوچک ولی قدرتمند
تغذیه سالم
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من

خیلی از ما در تصور خود , باکتریها را دشمن خود می دانیم در حالیکه فقط تعداد کمی از آنها بیماریزا هستند و اکثر آنها بدون خطر بوده و به سلامتی ما کمک می کنند.ما در این مقاله شما را با پروبیوتیکها آشنا خواهیم کرد

پروبیوتیکها,میکروارگانیسمهای زنده و مشخصی هستند که در صورت مصرف در انسان یا حیوان ,با اثر بر روی فلور میکروبی بدن باعث اعمال اثرات مفید بر سلامتی می شوند.

واژه ی پروبیوتیک به معنی "برای زندگی" از زبان یونانی مشتق شده است و سازمان جهانی بهداشت ,این اصطلاح را به ارگانیسمهای زنده ای اطلاق می کند که در صورت مصرف به مقدار لازم ,اثرات سلامت زایی موثری برای میزبان خود دارند.

پیشینه ی استفاده از پروبیوتیکها به زمانی برمی گردد که یک دانشمند روسی و برنده جایزه نوبل بنام"الی مچنیکف",به این قضیه که خوردن یک نوع ماست تخمیر شده از شیر ,سبب طول عمر و حفظ سلامت روستاییان بلغاری شده است,پی برد.

از جمله باکتریهای پروبیوتیک می توان, لاکتو باسیلوس و بیفیدوباکتریا را نام برد.

پروبیوتیکها به دو صورت مصرف می شوند:

1- بصورت مکملهای غذایی به شکل پودر,شربت یا قرص

2- مواد غذایی غنی شده با پروبیوتیکها مانند ماست,شیر و پنیر

همچنین با مصرف ترکیباتی که در دستگاه گوارش مورد تغذیه ی این باکتریها قرار می گیرند ,می توان به رشد و تکثیر آنها کمک کرد و از رشد باکتریهای پاتوژن (بیماریزا)پیشگیری کرد.از جمله این ترکیبات می توان به FOSها اشاره کرد که مهمترین منابع آن شامل پیاز,سیر,موز و کاسنی می باشد,سایر منابع عبارتند از گوجه فرنگی,جو,جو دو سر,مارچوبه و کنگر فرنگی

از اثرات سودمند آنها در زمینه های مختلف می توان به :

درمان اسهال حاد کودکان,کاهش اثرات جانبی آنتی بیوتیکها,کاهش حساسیتهای پوستی و عفونتهای تنفسی,کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر,آرتریت روماتوئید,بهبود هلیکوباکتر پیلوری,تعدیل پاسخهای ایمنی,خاصیت ضد میکروبی,بهبود کارایی دستگاه گوارش,پیشگیری از یبوست,کاهش کلسترول خون و تقویت سیستم ایمنی اشاره کرد.

اثرات مفید پروبیوتیکها در ورزشکاران

تمرینات شدید و فشرده ی ورزشکاران با افزایش احتمال ابتلا به عفونتهای بخش فوقانی دستگاه تنفسی در ارتباط است که توانایی ورزشکاران را برای تمرین مختل می کند.

مصرف پروبیوتیکها سبب تقویت سیستم ایمنی و کاهش ابتلا به بیماریها می شود . این امر در ارتقای سلامت عمومی ورزشکاران,بهبود کیفیت تمرینات و به دنبال آن ,بهبود وضعیت بدنی و قلبی عروقی ودر نتیجه ,عملکرد بهتر در مسابقات موثر است.همچنین مصرف آنها باعث بهبودی کارایی دستگاه گوارش می شود که این امر سبب هضم بهتر غذا شده و در نتیجه دسترسی به پروتئین و انرژی افزایش می یابد

پس بهتر است مصرف مواد غذایی غنی شده با پروبیوتیکها را در برنامه غذایی خود بگنجانیم.





نوع مطلب : تغذیه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط : منبع،
          
دوشنبه 14 مرداد 1392
جمعه 13 مرداد 1396 08:34 ب.ظ
fantastic points altogether, you simply gained a
new reader. What could you recommend about your put up that
you just made a few days ago? Any positive?
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 04:57 ق.ظ
Hello my loved one! I wish to say that this article is awesome, nice written and include approximately all important infos.
I'd like to see more posts like this.
چهارشنبه 23 فروردین 1396 10:46 ب.ظ
Thanks for sharing your thoughts. I truly appreciate your efforts
and I am waiting for your next write ups thank you once again.
سه شنبه 22 فروردین 1396 02:24 ق.ظ
Hi there! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that would be ok.
I'm absolutely enjoying your blog and look forward to new posts.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی