تبلیغات
تغذیه سالم - چرا وچگونه مصرف نمك راكاهش دهیم؟
تغذیه سالم
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من

چرا وچگونه مصرف نمك راكاهش دهیم؟

شعار روز جهانی سال 2013میلادی یا1392 این بود كه، همه باید از میزان فشار خون خود مطلع باشند.

ارتباط نمك وافزایش مصرف آن در بروز افزایش فشار خون سالهاست ثابت شده است وحتی سازمان جهانی بهداشت در سال 2005 به صنایع غذایی درمورد كاهش مصرف نمك وروغن های اشباع در فراورده‌ها هشدار داد، ولی علیرغم هشدارهای مكرر هنوز مصرف نمك دربعضی از كشورها از جمله كشور ما بالا است.

تحقیقات میدانی دركشورما اعداد متفاوتی را درمورد مصرف سرانه نمك ارائه داده است ولی همه اعداد نشان داده اند كه مصرف روزانه هر نفر 15-10 گرم است و این مقدار دو تا سه برابر میزان مورد نیاز است. لازم به ذكراست كه وجود نمك درمایعات بین سلولی بدن به تعداد كم برای سرعت بخشیدن به فعل و انفعالات حیاتی، انتقال دادن پیام های عصبی و كاركرد درست عضلات بدن ضروری است به همین دلیل است؛ وقتی كسی مبتلا به اسهال یا استفراغ می شود ویا در هوای گرم تعرق بالایی دارد، مصرف میزانی از نمك را توصیه می كنند تا تعادل یون های مورد نیاز در بدن برقرار شود. حال اگراین نمك اضافه مصرف شود باعث تجمع آب در بدن شده ودر قسمت های مختلف ایجاد ورم می نماید.

به طور خلاصه افزایش مصرف نمك :

1- ابتلا به افزایش فشار خون را بالا می برد.

2- درایجاد سرطان معده نقش دارد.

3- امكان ابتلا به بیماریهای قلبی ، سكته قلبی ومغزی را بالامی برد .

4- در جذب كلسیم اخلال ایجاد می كند ودفع ادراری كلسیم را بالا می برد.

5- درافراد مبتلا به آسم عوارض را شدیدتر می كند.

6- اگر قوزك پای شما ورم می كند یا انگشتر دستتان برایتان تنگ می شود با كاهش مصرف نمك می توانیداز احتباس آب اضافی در بدن جلوگیری كنید.

متاسفانه میزان مصرف نمك برای خیلی از خانواده ها به میزانی كه خودشان به غذا اضافه می كند معنی می شود، در حالی كه بسیاری از مواد غذایی كه در طی روز از آن استفاده می كنیم مانند: خیار شور، زیتون شور، آجیل ها، كنسروها، تنقلاتی نظیر چیپس و چوب شور،اغلب نان های سنتی ،پنیر،كشك، سوسیس، كالباس، ذرت بو داده، كراكرها، انواع ترشی و آب گوجه فرنگی دارای نمك زیاد می باشد و علاوه بر آن در فست فودها كه معمولا جوانان بیشتر مشتری آن هستند، برای طعم دادن از نمك زیاد استفاده می شود.

علت مصرف بالای نمك درصنایع غذایی علاوه بر طعم دهی خاصیت نگهدارنده نمك است.

نمك علاوه بر اینكه به غذا طعم می دهد، باعث می شود غذا دیرتر فاسد شود و متاسفانه هنوز جانشین مناسبی برای آن پیدا نشده است .

نمك طعام از دو عنصركلر وسدیم تشكیل شده است واین یون سدیم است كه افزایش آن در بدن مضر ومشكلاتی را كه نام بردیم بوجود می آورد. حال اگر سدیم به صورت های دیگر هم به بدن برسد همان خطر رادارد، برای مثال اگر در پخت نان، جوش شیرین كه همان بی كربنات سدیم است، مصرف شود این سدیم با سدیم نمك اضافه شده به خمیر جمع می شود

 بنابراین، یكی از نكاتی كه در كاهش مصرف نمك باید بخاطر داشت این‌است كه نان را از جایی بخریم كه اطمینان داریم از خمیر مایه برای تخمیر استفاده می كنند وجوش شیرین در جریان تولید به آن اضافه نشده است. اغلب نان های صنعتی ونانهایی كه در فانتزی پزی ها تولید می شود بدون جوش شیرین وبا استفاده از روش تخمیر درست تهیه می شود .


چگونه مصرف نمك را كاهش دهیم؟

باید بدانیم كه ذائقه سازی از دوران كودكی شكل می گیردواگر كودكی 6-5 سالگی غذاهای كم نمك بخورد ذائقه او به غذای كم نمك خو می گیرد. بنابراین در دوران بزرگسالی غذاهای كم نمك را دوست خواهد داشت . بنابراین اگر سر سفره شما كودكان نیز هستند توجه داشته باشید كه كاهش مصرف نمك و به حداقل رساندن غذاها‌یی شور كه نام برده شدند، می تواند طول عمر همراه با سلامت به كودكان شما هدیه كند.

اگر كودك شما به تنقلات علاقه دارد، سعی كنید نوع شور را به او ندهید . سعی كنید همیشه یك بشقاب سبز سلامت حاوی خیار، كاهو، هویج ، لبو، ذرت پخته شده ، سیب زمینی كبابی ، كاهو ویا انواع میوه های پوست گرفته وخرد شده برایشان آماده كنید، خصوصا هنگام دیدن تلویزیون كودكان را به مصرف غذا های سالم تشویق كنید.

فرض كنیم خودتان عادت كرد ه‌اید غذای شور بخورید، یعنی از دوران كودكی در خانه غذا یا به قول مادرها خوش نمك بودند، حال باید با توجه به خطرات ذكر شده سعی كنید با كاهش مصرف نمك در زمان آشپزی افراد خانواده را به نمك كم عادت دهیم .

- شاید بهتر باشد نمكدان را از سفره بردارید .

- خرید مواد شور را به حداقل برسانید .

- وقتی به سفره نگاه می كنید مطمئن شوید كه افراد سر سفره ای بنام سلامت نشسته اند و مخلفات شور در سفره وجود ندارد.

- سس های سالاد را خودتان با سركه یا آب لیمو وروغن زیتون وسبزی های معطر درست كنید .

-مخلفات دور غذا را بدون نمك باكمی روغن وادویه های مناسب طعم دار كنید.

-نمكی را كه برای منزل می خرید حتما نمك ید دار تصفیه شده بخرید چون این نمك املاح مضر ندارد و به دلیل كمبود شدید ید در كشور به آن به مفدار لازم ید اضافه شده است.     





نوع مطلب : تغذیه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط : منبع،
          
جمعه 31 خرداد 1392
دوشنبه 20 شهریور 1396 02:02 ب.ظ
به طور طبیعی مانند وب سایت شما، اما شما باید چندین پست خود را به املای نگاه کنید.

تعدادی از آنها با مسائل املایی و من مرتبط هستند
آن را بسیار دشوار به واقعیت بگویید اما من مطمئنا دوباره دوباره آمده است.
دوشنبه 20 شهریور 1396 09:23 ق.ظ
بسیار! این یک پست فوق العاده عالی است.
برای تأمین این جزئیات بسیار سپاسگزارم
دوشنبه 20 شهریور 1396 08:47 ق.ظ
من خواننده منظم هستم، چگونه همه شما هستم؟ این مقاله ارسال شد
در این وب سایت واقعا لذت بخش است
دوشنبه 20 شهریور 1396 08:19 ق.ظ
هیا من برای اولین بار اینجا هستم من در این هیئت حضور داشتم و این واقعا مفید بود و به من کمک زیادی کرد.

امیدوارم چیزی را پشت سر بگذارم و به دیگران کمک کنم به شما کمک کنم.
یکشنبه 19 شهریور 1396 10:06 ب.ظ
روز خوب! آیا از توییتر استفاده می کنید؟ من می خواهم از شما پیروی کنم
این درست است. بدون شک من از وبلاگ شما لذت می برم و منتظر به روز رسانی های جدید هستم.
پنجشنبه 12 مرداد 1396 10:17 ب.ظ
Hi there to every body, it's my first pay a visit of this webpage;
this blog carries amazing and really good stuff for visitors.
سه شنبه 10 مرداد 1396 08:38 ب.ظ
Genuinely when someone doesn't know then its up to other visitors
that they will assist, so here it takes place.
یکشنبه 11 تیر 1396 05:52 ق.ظ
Right here is the perfect webpage for everyone who would like to understand this topic.
You know a whole lot its almost hard to argue with you
(not that I really will need to?HaHa). You certainly put a brand
new spin on a topic that's been written about for decades.

Wonderful stuff, just great!
دوشنبه 5 تیر 1396 12:08 ب.ظ
Hey there, You have done an excellent job.

I'll certainly digg it and personally suggest to my friends.
I'm confident they'll be benefited from this web site.
سه شنبه 2 خرداد 1396 07:13 ق.ظ
I think this is one of the most important information for me.
And i'm glad reading your article. But want to remark on some general things, The website style is wonderful, the articles is
really nice : D. Good job, cheers
سه شنبه 26 اردیبهشت 1396 05:14 ق.ظ
چلیپا از خود نوشتن در حالی که ظاهر
شدن دلنشین اصل آیا نه کار درست با
من پس از برخی از زمان. جایی در سراسر پاراگراف شما در واقع موفق به
من مؤمن متاسفانه فقط برای کوتاه در
حالی که. من هنوز کردم مشکل خود
را با فراز در منطق و شما خواهد را خوب به پر کسانی که معافیت.
در صورتی که شما در واقع که می توانید انجام من را بدون شک تا پایان تحت تاثیر قرار داد.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 05:58 ب.ظ
I love what you guys are up too. This kind of clever work
and coverage! Keep up the fantastic works guys
I've added you guys to my personal blogroll.
چهارشنبه 23 فروردین 1396 04:26 ب.ظ
What's Going down i am new to this, I stumbled upon this I have found
It absolutely helpful and it has aided me out loads.

I hope to give a contribution & assist other customers like its helped me.
Great job.
شنبه 19 فروردین 1396 01:10 ب.ظ
Heya i am for the primary time here. I found this board and I in finding It really helpful
& it helped me out a lot. I'm hoping to offer one thing back and aid others
such as you aided me.
سه شنبه 18 تیر 1392 12:59 ب.ظ
سلام لینکت کردم
جمعه 14 تیر 1392 03:32 ب.ظ
سلام وبلاگ خیلی خوبی دارید به وب منم سر بزنید و نظرتونو بگین در ضمن اماده ی تبادل لینک هم هستم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی