تبلیغات
تغذیه سالم - پیشگیری و كنترل كم خونی فقرآهن
تغذیه سالم
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من

بطور كلی چهار روش اساسی پیشگیری از كم خونی فقر آهن عبارتند از: آهن یاری، غنی سازی مواد غذایی، آموزش تغذیه و كنترل بیماری های عفونی و انگلی

آهن یاری:

آهن یاری معمولا" برای گروه های آسیب پذیر و در معرض خطر كم خونی فقرآهن مانند زنان باردار، كودكان زیر 5 سال، كودكان سنین مدرسه و دختران نوجوان انجام می شود.  
برنامه آهن یاری در نظام شبكه های بهداشتی درمانی كشور به شرح ذیل اجرا می شود: 
- به كلیه كودكان از پایان ماه ششم و یا همزمان با شروع تغذیه تكمیلی تا 24 ماهگی روزانه 15 قطره سولفات فرو و یا یك قاشق cc5/1 شربت آهن باید داده شود. 
- كلیه زنان باردار از پایان ماه چهارم بارداری تا 3 ماه پس از زایمان روزانه یك عدد قرص سولفات فرو باید مصرف كنند. 
- برای كودكان 5-2 ساله دوز هفتگی 30 میلی گرم آهن المنتال یكبار در هفته به مدت 3 ماه در سال توصیه می شود. 
- برای كودكان سن 14-6 سال دوز هفتگی 60 میلی گرم آهن المنتال یكبار در هفته به مدت 3 ماه در سال توصیه می شود. 
- برای نوجوانان دختر و پسر در سنین 20-14 سال و زنان سنین باروری دوز هفتگی 60 میلی گرم آهن المنتال یكبار در هفته به مدت 4 ماه در سال توصیه می شود. بر این اساس، برنامه آهن یاری هفتگی در حال حاضر برای دختران دانش آموز دبیرستانی از طریق شبكه های بهداشتی درمانی كشور اجرا می شود.


توصیه های تغذیه ای :

در برنامه غذایی روزانه دونوع آهن “هم“ و “غیرهم“ وجود دارد. آهن "هم " در گوشت قرمز، مرغ، ماهی و جگر وجود دارد. آهن"غیر هم "در غذاهای گیاهی مانند غلات، حبوبات، سبزیجات، مغزها (پسته، بادام، گردو و فندق)‌و انواع خشكبار (برگه هلو، زردآلو،‌انجیر، كشمش، خرما و ….) وجود دارد. آهن."هم" از قابلیت جذب بالایی برخوردار است و به میزان 20 تا 30 درصد جذب می شود. در حالی كه آهن غیر هم موجود در غذاهای گیاهی به میزان 3 تا 8 درصد جذب می شود و جذب آن بستگی به وجود عوامل كاهش دهنده و افزایش دهنده جذب آهن دارد.

 آهن موجود در زرده تخم مرغ نیز نوع غیر هم است كه از قابلیت جذب كمی برخوردار است. استفاده از منابع غذایی حاوی آهن در برنامه غذایی روزانه، مصرف انواع خشكبار و مغزها در میان وعده ها بخشی از آهن مورد نیاز روزانه را تامین می كند و به طور كلی مصرف آن ها به جای تنقلات غذایی كم ارزش از جمله انواع پفك، چیپس و نوشابه های گازدار توصیه می شود.  

گوشت قرمز، مرغ و ماهی افزایش دهنده جذب آهن هستند. این مواد غذایی ارزش دوگانه دارند. از یك سو دارای آهن.هم می باشند و از سوی دیگر موجب افزایش جذب آهن غیر هم كه در منابع گیاهی موجود است می شوند.یعنی اگر حتی مقدار كمی گوشت در غذا وجود داشته باشد آهن موجود در آن موجب افزایش جذب آهن از مواد غذایی گیاهی می شود. اسید اسكوربیك (ویتامین ث) كه در سبزی ها و میوه های تازه و خام وجود دارد یكی دیگر از افزایش دهنده های جذب آهن می باشد.

 از طریق مصرف مقداری سبزی خوردن و یا انواع سالاد (شامل گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، كلم، كاهو) همراه بــا آب لیمـو یا آب نارنج تازه جذب آهن غذاهای گیاهی افزایش می یابد. 
استفاده از جوانه غلات و حبوبات می تواند موجب افزایش آهن قابل جذب در مواد غذایی شود. وقتی غلات جوانه می زنند ویتامین C در آنها افزایش می یابد و میزان تانن ها و اسید فیتیك كم می شود. مثلا“ جوانه زدن بعضی از غلات مثل گندم و حبوبات مثل ماش و عدس به مدت 24 تا 48 ساعت می تواند آهن قابل جذب را تقریبا“‌به دو برابر افزایش دهد. جوانه گندم و ماش را می توان همراه با سالاد مصرف نمود. افزودن آن ها به غذای كودك مثل سوپ و در اواخر طبخ آن موجب افزایش ویتامین C غذای كودك می شود. 
- به طور كلی از نوشیدن چای، قهوه و دم كرده های گیاهی یكساعت قبل و یك تا دو ساعت پس از صرف غذا خودداری شود به ویژه در مورد كودكان باید توصیه شود كه مادران حتی الامكان چای به آن ها ندهند و یا این كه فاصله زمانی ذكر شده را رعایت نمایند و همچنین، از دادن چای پررنگ به كودكان خودداری نمایند. 

كنترل بیماریهای عفونی و انگلی: 
ابتلا به بیماریهای عفونی موجب كاهش اشتها شده و در نتیجه دریافت مواد مغذی از جمله آهن كاهش می یابد. از سوی دیگر، بیماریهای عفونی در جذب و استفاده بدن از مواد مغذی اختلال ایجاد می كند. بیماری های انگلی شایع مثل ژیاردیازیس و آمبیاز در كودكان با مكانیسمی مشابه بیماری های عفونی به طور غیر مستقیم در بروز كمبود آهن و كم خونی كودكان موثرند. درمان به موقع و مناسب عفونت ها و آلودگی های انگلی احتمال بروز كم خونی فقر آهن را كاهش می دهد. 

غنی سازی مواد غذایی: 
غنی سازی مواد غذایی با آهن یكی از روش های عمده و موثر برای كاهش كمبود آهن و كم خونی فقر آهن در جامعه می باشد. در این روش آهن را به مقدار معینی به مواد غذایی اصلی كه غذای عمده مردم است و هر روز مصرف می شود اضافه می كنند. 
نان یكی از مواد غذایی است كه كشورها از سالیان پیش اقدام به غنی سازی آن با آهن و سایر املاح و ویتامین ها نموده اند. برخی از كشورها مواد غذایی دیگری مانند بیسكویت، كیك، كلوچه و سایر مواد غذایی كه توسط كودكان و دانش آموزان مصرف می شود را نیز با آهن و مواد مغذی دیگر غنی كرده اند و در برنامه تغذیه مدارس از آن استفاده می كنند.
 مطالعات انجام شده در كشورهایی كه برنامه غنی سازی را اجرا كرده اند حاكی از كاهش شیوع قابل ملاحظه كم خونی فقر آهن می باشد. در كشورما، غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیك در استان بوشهر از سال 1380 به مورد اجرا گذاشته شده است و در حال حاضـر اسـتان های سیستان و بلوچستان و فارس نیز غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیك را آغاز كرده اند. 
غنی سازی آرد در سایر اسـتـان های مشكـل دار كشـور بـه تـدریـج انجام خواهد شد. با مصرف نان غنی شده، در حدود 30 درصد نیاز روزانه به آهن تامین می شود. غنی سازی كیك با آهن و ویتامـیـن A نـیـز در كشور انجام شده است و در حال حاضر كیك غنی شده در دسترس است. استفاده از كیك غنی شده می تواند حداقل 30 درصد نیاز روزانه كودكان و دانش آموزان به آهن و ویتامین A را تامین نماید. 




نوع مطلب : تغذیه، بیماری ها، 
برچسب ها : تغذیه، فقر آهن، آنمی، آهن،
لینک های مرتبط : منبع،
          
جمعه 13 اردیبهشت 1392
چهارشنبه 15 شهریور 1396 02:28 ق.ظ
Amazing! This blog looks just like my old one! It's on a totally
different subject but it has pretty much the same page layout and design. Excellent choice
of colors!
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 08:02 ق.ظ
You could definitely see your skills in the paintings you
write. The arena hopes for more passionate writers such as you who are not afraid to say how they believe.

At all times go after your heart.
یکشنبه 20 فروردین 1396 04:39 ق.ظ
I'm really enjoying the design and layout of your website.
It's a very easy on the eyes which makes it much more pleasant for
me to come here and visit more often. Did you hire out
a designer to create your theme? Great work!
سه شنبه 15 فروردین 1396 07:23 ق.ظ
Hello there! This blog post could not be written any better!
Looking through this post reminds me of my previous roommate!
He constantly kept talking about this. I most certainly will forward this information to him.
Fairly certain he will have a good read. I appreciate you
for sharing!
شنبه 12 فروردین 1396 08:40 ق.ظ
Wonderful blog! Do you have any tips for aspiring writers?
I'm planning to start my own blog soon but I'm a little lost
on everything. Would you suggest starting with a free platform like Wordpress or go for a paid option?
There are so many choices out there that I'm totally confused
.. Any recommendations? Cheers!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی