تبلیغات
تغذیه سالم - تغذیه و خواب
تغذیه سالم
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من

صحیح بخورید تا خوب بخوابید

برای مبارزه با بی‌خوابی از طریق تغذیه، باید بدانیم که چه تغذیه ای مناسبی داشته باشیم و یا به عبارتی دیگر چه موادی را شب هنگام نباید مصرف کنیم.

1)کافئین : شما باید قبل از خواب از خوردن و نوشیدن مواد کافئین دار خودداری نمایید، موادی مانند قهوه، چای و شکلات و ….  زیرا کافئین یک ماده شیمیایی طبیعی است که باعث فعال شدن سیستمهای عصبی میشود، به این معنی که باعث تحریک بیش از حد سیستم عصبی و ذهن می گردد.
برای افرادی که نسبت به کافئین حساسیت دارند، هیجان بوجود آمده در آنها باعث آشفتگی و اندکی بیماری می‌شود. اگر شما قبل از رفتن به رختخواب از نوشیدنیهای کافئین دار استفاده نمایید، تغییرات بوجود آمده باعث بیخوابی می شود.

البته منظور از قبل از خواب برای افرادحساس به کافئین ، ۸ ساعت قبل از به رختخواب رفتن است. پس بهتر این است که حداقل ۸ ساعت قبل از به رختخواب رفتن از خوردن مواد کافئین دار خودداری نمایید.

2)غذای مفصل . خوردن غذای مفصل برای شام و یا خوردن چیزی قبل از به رختخواب رفتن، ممکن است احساس خواب آلودگی در شما ایجاد کند ولی مطمئناً نمی توانید به راحتی بخوابید. وقتی دراز می کشید و سعی می کنید بخوابید عمل هضم غذا به کندی صورت می گیرد و این باعث ناراحتی در شما می شود و نمی توانید به راحتی بخوابید.

برای این منظور به شما این پیشنهاد را می دهیم که حداقل سه ساعت قبل از خواب شام میل کنید و سعی نمایید غذایی که برای شام مصرف می کنید بیشتر از600 کالری نداشته باشد

3)مایعات :  از خوردن مایعات ۹۰ دقیقه قبل از خواب خودداری کنید. این بهترین پیشنهاد برای کسانی است که نیمه‌های شب مجبور به بیدار شدن و رفتن به دشستشویی هستند. زیرا همان طور که می دانیم بدن زمان زیادی برای جذب و دفع مایعات صرف می کند.

اگر برای خوردن قرص مجبور به نوشیدن مایعات هستید، سعی نمایید که به مقدار کمی مایعات بنوشید و اگر حتماً باید قرص را با یک لیوان پر آب بنوشید، در صورتی که می توانید قرص را زودتر از زمان خواب بخورید.

4)غذاهای دارای تریپتوفان: تقریبا همه ما از قدرت جادویی یک لیوان شیر گرم در ایجاد یک خواب مناسب و راحت شنیده ایم. علت این امر این است که مواد لبنی حاوی مقادیر زیادی تریپتوفان هستند که ماده ای خواب آور است. گوشت مرغ، موز، جو دو سر و عسل نیز حاوی مقادیر قابل توجهی تریپتوفان هستند.

5)کربوهیدرات ها: قبل از خواب مقداری مواد غذایی دارای کربوهیدرات بخورید زیرا کربوهیدرات ها باعث افزایش میزان تریپتوفان موجود در خون می شوند. البته قبل از خواب از مواد غذایی کربوهیدرات دار که دارای مقدار زیادی شکر هستند بپرهیزید.


6)با شکم گرسنه نخوابید: قبل از خواب مقدار کمی غذا بخورید، این کار ممکن است به خوابیدن شما کمک کند. مواظب باشید قبل از خواب پرخوری نکنید، خوردن غذای زیاد و سنگین قبل از خواب به سیستم گوارشی فشار می آورد و شرایط را برای یک خواب راحت نامناسب می کند.


7)غذاهای سرخ کردنی و برگرها: این مواد غذایی حاوی مقادیر زیادی روغن و چربی هستندتحقیقات نشان می دهد هر چقدر میزان مصرف چربی بیشتر باشد، از کیفیت خواب نیز کاسته می شود.

8)مشروب قبل از خواب: ممکن است نوشیدن یک لیوان مشروب باعث شود که زود بخوابید اما به احتمال زیاد خواب راحتی نخواهید داشت. تشنگی و تعریق شبانه، کابوس و بیدار شدن های مکرر، همگی باعث ایجاد یک خواب نا آرام خواهند شد.

9)غذاهای پروتئین دار: این غذاها دیر هضم می شوند و سرشار از اسید آمینه تیروزین هستند. تیروزین باعث تحریک مغز و هوشیاری و از بین بردن حالت خواب آلودگی می شود

10)سیگار: نیکوتین موجود در سیگار دارای اثری مشابه کافئین و تحریک کننده مغز است.

 





نوع مطلب : تغذیه، 
برچسب ها : تغذیه، تغذیه خوب، تغذیه مناسب، تغذیه و خواب، تغذیه مناسب برای خواب، تغذیه مناسب باری خواب راحت،
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 21 آذر 1389
سه شنبه 14 شهریور 1396 09:19 ق.ظ
It's a shame you don't have a donate button! I'd most certainly
donate to this superb blog! I guess for now i'll settle for book-marking and adding your RSS feed
to my Google account. I look forward to new updates and
will talk about this site with my Facebook group.
Talk soon!
شنبه 10 تیر 1396 01:57 ق.ظ
Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you
writing this post plus the rest of the site is very good.
چهارشنبه 30 فروردین 1396 04:42 ق.ظ
I was suggested this blog by way of my cousin. I'm not certain whether this
put up is written by him as no one else understand such designated about my
difficulty. You're wonderful! Thanks!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی